söndag 30 augusti 2009

Okänt kött

Så hade jag tagit ut en påse med en köttbit i. Men vad för kött??? Inte den blekaste. Det kan vara älgkött för det har vi köpt av någon som jagade, men det kan också vara ko, kalv eller oxe för det har vi oxå köpt men då av nån bonde.

Jag skar upp köttet i mindre bitar och tog bort fett & stekte detta i olja med grillkrydda, svartpeppar & vitlökspulver. Därefter slog jag på lite kalvfond & kryddade extramycket med vitpeppar (ärligt så tappade jag lite greppet om pepparpåsen).

Detta fick sen koka med ½ liter vatten i 1½ timme ungefär. Därefter fick det svalna medan jag stekte upp en påse rotsaker kryddade med lökpulver. Grönsakerna åkte sen ner i köttgrytan tillsammans med en matlagningsgrädde innan jag hetta upp alltsammans.

Serverades med ris men nypotatis hade kanske varit bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar